Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 3 von 8
Archiv für Musikwissenschaft, 2008, Vol.65 (3), p.188-212
2008
Volltextzugriff (PDF)

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Von Traum- und Nebelbildern. Norm und Deformation von Satzmodellen in Schuberts Heine-Liedern
Ist Teil von
  • Archiv für Musikwissenschaft, 2008, Vol.65 (3), p.188-212
Ort / Verlag
Stuttgart: Franz Steiner Verlag
Erscheinungsjahr
2008
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • The article discusses deviations in voice leading and chord progressions from compositional norms in Schubert's "Ihr Bild" and "Die Stadt" from Schwanengesang. Within a Schenkerian analysis, they occur as a pattern on various structural levels. These "deformations" (borrowing J. Hepokoski's and W. Darcy's term) musically realize core elements of the text, so that beyond tone painting, the tonal design acts as a carrier of semantic meaning. Schubert Lieder align themselves more easily with H. G. Nägeli's postulate on "polyrhythm" in vocal music than with G. W. Fink's aesthetic convictions. Failing to acknowledge Schubert's experiments as semantically laden deformations of harmonic norms, Fink criticized them in the AmZ for their alleged "anarchy" and "paroxysm," despite the fact that they are squarely situated within common practice tonality. Some final remarks sketch possible applications of this approach to the interpretation of instrumental music.
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 0003-9292
eISSN: 2366-2794
DOI: 10.25162/afmw-2008-0011
Titel-ID: cdi_proquest_journals_235110082

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX