Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 12 von 21113
Textual cultures : text, contexts, interpretation, 2020-03, Vol.13 (1), p.128-148
2020

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
The Sound of Red Dust: Jean Toomer, Marion Brown, and the Sonic Transactions of “Karintha”
Ist Teil von
  • Textual cultures : text, contexts, interpretation, 2020-03, Vol.13 (1), p.128-148
Ort / Verlag
Indiana University Press
Erscheinungsjahr
2020
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • On his 1973 album Geechee Recollections, free jazzer Marion Brown tackles one of the most musical African American narratives, “Karintha” from Jean Toomer’s Cane. The velocity of sound Toomer’s text seeks to transcribe in literary form Brown trans-scribes back into music propelled by what I term Afro-kinesis. Afro-kinesis is a form of motion — a Benjaminian eddy rather than a Derridean trace — that improvises modalities of transaction with and in new-old sonic topographies, and in the process limns an aural modernity that constantly reinvents itself. This kinetic ecology of sound goes beyond acoustic transposition and instead aspires to effect a signifying exchange between the mercurial improvisation of free jazz’s “new thing” and the scripted stasis of literary text, a transaction of meaning across cultural time and physical space.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 1559-2936
eISSN: 1933-7418
DOI: 10.14434/textual.v13i1.30075
Titel-ID: cdi_gale_lrcgauss_A668597402

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX