Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 26 von 325

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Lernen im Arbeitsalltag - fit im Beruf: Ein ganzheitliches Konzept zur Weiterbildung älterer Arbeitnehmer
Ist Teil von
  • Bildung und Erziehung (Stuttgart, Germany), 2014-12, Vol.67 (4), p.471-487
Erscheinungsjahr
2014
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • [Im Beitrag wird] der Blick auf Maßnahmen der Erwachsenenbildung gerichtet. Es wird das Projekt LiA ("Lernen im Arbeitsalltag") vorgestellt, welches das Ziel verfolgt, ältere Arbeitnehmer ganzheitlich zu fördern und Selbstwirksamkeit, Stressmanagement und Gesundheit sowie kognitive und metakognitive Kompetenzen der Teilnehmer zu verbessern. (DIPF/Orig.). Analysing the situation of employees aged 50 and more years, it is postulated that programs for elderly employees are required which do not only focus on new technologies. Rather, holistic concepts are necessary. Further education and training are needed which strengthen the participants' occupational self-efficacy, help to cope with stress, and contain motoric, cognitive, and metacognitive training. Against this background, the concept "Learning while Working" ("Lernen im Arbeitsalltag", LiA) is presented. It contains a set of closely interlinked modules: an occupational-biographical competence module, psychomotoric training, training for stress management, cognitive, and metacognitive training. All modules contain psycho-educational explanations as well as extensive practice elements. First evaluation results are encouraging: The training enjoys a high acceptance among the participants. Their self-efficacy, well-being, and stress management skills increased and their cognitive performance improved. In view of these results, the necessity is discussed to further enhance, establish and implement training programs like LiA. (DIPF/Orig.).
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 2194-3834, 0006-2456
eISSN: 2194-3834
DOI: 10.7788/bue-2014-0410
Titel-ID: cdi_crossref_primary_10_7788_bue_2014_0410

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX