Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Archiv für Musikwissenschaft, 2016-03, Vol.73 (1), p.9-50
2016

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Musik und das Unheimliche im 19. Jahrhundert
Ist Teil von
  • Archiv für Musikwissenschaft, 2016-03, Vol.73 (1), p.9-50
Ort / Verlag
Franz Steiner Verlag
Erscheinungsjahr
2016
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • This article explores the musical means composers in the nineteenth century used to evoke the uncanny (das Unheimliche). While most existing attempts to determine these means rely on an author’s subjective opinion with regard to particular evocations of the uncanny, this article draws exclusively from contemporary sources. Drawn from the RIPM database, thirteen examples have been selected-pursuant to Ernst Jantsch’s notion of the uncanny and based on a clearly defined set of selection criteria-from works by Webern, Loewe, Berlioz, Schumann, Wagner, Boito, and Ambroise Thomas. Compositional devices that recur in several of the works discussed prove to be of central importance. The article asks, finally, how these techniques generate the effect of the uncanny.
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 0003-9292
eISSN: 2366-2794
Titel-ID: cdi_jstor_primary_43818934
Format
Schlagworte
AFMW 2016, 9

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX