Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Archiv für Musikwissenschaft, 2008, Vol.65 (1), p.45-60
2008

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Hartnäckig auf dem christlichen Standpunkte“ Wagners Lohengrin am Ende der absoluten Musik
Ist Teil von
  • Archiv für Musikwissenschaft, 2008, Vol.65 (1), p.45-60
Ort / Verlag
Stuttgart: Franz Steiner Verlag
Erscheinungsjahr
2008
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • In the first years of his exile in Zurich, Wagner's attitude toward Lohengrin is marked by a strange ambivalence. On the one hand he tries to justify this "romantic opera" in light of his newly-developed theory of music drama by way of self re-interpretation (Eine Mitteilung an meine Freunde). On the other hand he refers to this earlier opera as a "sloughed-off snake skin" that should be thoroughly ignored in lieu of Der Ring des Nibelungen. This fluctuation between incorporation and rejection accurately mirrors the gradual change in Wagner's aesthetics during the late 1840s, namely, his growing scepticism of a romantic, Christian-based notion of art, which he allegorically staged in Lohengrin, only to allow its decline in the end. Thus, the well-known interpretation of Lohengrin as an "allegory of the artist" (Stefan Kunze) deserves more precision. In the allegorical context of the opera, the swan knight not only represents art per se but also the most Christian of all the arts, the art of music in its purest form-absolute music.
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 0003-9292
eISSN: 2366-2794
DOI: 10.25162/afmw-2008-0003
Titel-ID: cdi_proquest_journals_235115149

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX