Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
The Germanic review, 2020-10, Vol.95 (4), p.295-314
2020
Volltextzugriff (PDF)

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
"Von Nun an ist der Staat zugleich die höchste Poesie." Satirizing the Viennese Märzrevolution
Ist Teil von
  • The Germanic review, 2020-10, Vol.95 (4), p.295-314
Ort / Verlag
Washington: Routledge
Erscheinungsjahr
2020
Quelle
Taylor & Francis:Master (3349 titles)
Beschreibungen/Notizen
  • This article explores the way in which two dramatic satires criticized the shortcomings of the Viennese Märzrevolution. As opposed to the typically "partisan" nature of a satire that attacks either revolutionaries or reactionaries, Johann Nestroy's Freiheit in Krähwinkel (1848) and Eduard von Bauernfeld's Die Republik der Thiere (1848) both turn their satiric barbs against all political positions. To accomplish this, they use satiric popular culture to create a lowbrow version of "aesthetic education," attacking the political naiveté of liberal revolutionaries and the insidious scheming of reactionaries. Bauernfeld's drama uses an "aesthetic state" run by animals to highlight the general political ignorance of the revolutionary period, while Nestroy utilizes the intrigues of a wily newspaper agent to lambast both reaction and revolution. Ultimately, these two dramas showcase the power of satire to clear the discursive ground as a propaedeutic for a more reasoned future, acting thusly in the vein of idealist aesthetics even as they attack political idealism for its real failures.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0016-8890
eISSN: 1930-6962
DOI: 10.1080/00168890.2020.1818679
Titel-ID: cdi_informaworld_taylorfrancis_310_1080_00168890_2020_1818679

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX