Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Humanities (Basel), 2019-03, Vol.8 (1), p.40
2019

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
The Gatekeeper within: Early Modern English Architectural Tropes of Female Consent
Ist Teil von
  • Humanities (Basel), 2019-03, Vol.8 (1), p.40
Ort / Verlag
Basel: MDPI AG
Erscheinungsjahr
2019
Link zum Volltext
Quelle
Elektronische Zeitschriftenbibliothek - Frei zugängliche E-Journals
Beschreibungen/Notizen
  • This essay maps out a constellation of early modern English feminine gatekeeper tropes that represent female sexual consent and imagine a gendered Cartesian dualism. This trope’s inherent mind–body divide grants the female subject’s mind a greater measure of rationality and autonomy from the body than other early modern discourses of feminine virtue, such as humoralism. However, it can also undercut feminine agency in self-regulation by placing all the responsibility and blame on the woman’s mind in cases of sexual harrassment and assault. Hadrian Dorrell’s Avisa, Shakespeare’s Lucrece, Thomas Heywood’s Jane Shore, and Christopher Marlowe’s Hero represent a spectrum of feminine mental complicity in extramarital sex, yet their mental “gatekeepers” are all suspected of failure. Shakespeare’s Juliet and Cressida literalize this gatekeeper trope and render it a material allegory when they negotiate with male suitors at literal portals on stage, a window and a chamber door. Examining the extraordinary pressures put on feminine “gatekeeper” minds in early modern texts allows us to discern contemporary willingness to blame the victims of sexual assault.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 2076-0787
eISSN: 2076-0787
DOI: 10.3390/h8010040
Titel-ID: cdi_doaj_primary_oai_doaj_org_article_ae6b0f8884ea44079bad2858f0b68b5c

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX