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Journal of analytical psychology, 2015-02, Vol.60 (1), p.75-93
2015

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Conspiracies of immanence: Paul Tillich, Pierre Teilhard de Chardin and C.G. Jung
Ist Teil von
  • Journal of analytical psychology, 2015-02, Vol.60 (1), p.75-93
Ort / Verlag
England: Blackwell Publishing Ltd
Erscheinungsjahr
2015
Link zum Volltext
Quelle
EBSCOhost Psychology and Behavioral Sciences Collection
Beschreibungen/Notizen
  • Jung's psychology proffers a sustained reflection on the traditional religious question of the relation of divine transcendence to immanence. On this issue his psychology affirms a position of radical immanence in its contention that the experience of divinity is initially wholly from within. Though this position remains on the periphery of religious and theological orthodoxy Jung is not alone in holding it among moderns. Paul Tillich adopts a similar stance with his controlling symbols of the divine as ‘Ground of Being’ and ‘Depth of Reason’. Pierre Teilhard de Chardin understands divinity as the experiential energy of evolution itself working within nature and humanity toward greater configurations of universal communion as the basis of community. All of Jung's master symbols of individuation assume such an understanding of immanence uniting individual and totality. His psychology strongly suggests and contributes to the current emergence of a new religious sensitivity based on the awareness of the intra‐psychic origin of all religions. In his later writings he held out such a position as a significant alternative to genocide. Translations of La psychologie de Jung propose une réflexion dense sur la question religieuse traditionnelle de la relation de la transcendance divine à l'immanence. Sa psychologie a, à ce sujet, une position d'immanence radicale, soutenant que l'expérience du divin vient d'abord entièrement de l'intérieur. Bien que cette position soit en marge de l'orthodoxie religieuse et théologique, Jung n'est pas le seul à la tenir parmi les modernes. Paul Tillich adopte une position similaire avec des symboles majeurs comme la ‘Puissance de l'Être’ et la ‘Profondeur de la Raison.’ Pierre Teilhard de Chardin comprend le divin comme expérience de l'énergie‐même de l'évolution fonctionnant au sein de la nature et de l'humanité pour évoluer vers une communion universelle comme fondement de la communauté. Tous les grands symboles d'individuation chez Jung présupposent une telle compréhension de l'immanence unissant l'individu et la totalité. Sa psychologie propose et contribue clairement à l'émergence contemporaine d'une nouvelle sensibilité religieuse fondée sur la conscience d'une origine intra‐psychique de toutes les religions. Dans ses dernières œuvres, il a maintenu cette position comme une alternative signifiante au génocide. Jungs Psychologie bietet eine standfeste Reflexion über die traditionelle religiöse Frage nach der Beziehung zwischen göttlicher Transzendenz und Immanenz. In diesem Punkt bejaht seine Psychologie eine streitbare Position der radikalen Immanenz dahingehend, daß die Erfahrung des Göttlichen anfänglich ganz von innen komme. Wenngleich diese Ansicht an der Peripherie der religiösen und theologischen Orthodoxie verbleibt, so ist Jung nicht der einzige, der sie inmitten moderner Standpunkte vertritt. Paul Tillich nimmt eine ähnliche Haltung ein mit seinen kontrollierenden Symbolen des Göttlichen als ‘Seinsgrund’ und ‘Tiefe des Geistes’. Pierre Teilhard de Chardin versteht Göttlichkeit als die empirische Energie der Evolution selbst, die in der Natur und der Menschheit in Richtung größerer Konfigurationen von universeller Gemeinschaftlichkeit als Grundlage von Gemeinschaft wirksam ist. Jungs sämtliche Hauptsymbole der Individuation basieren auf einem solchen Verständnis der Individuelles und Gesamtheit vereinigenden Immanenz. Seine Psychologie behauptet nachdrücklich (und liefert Beiträge hierzu) ein gegenwärtiges Entstehen einer neuen religiösen Sensibilität, die auf dem Gewahrwerden der innerpsychischen Ursprünge aller Religionen beruht. In seinen späteren Schriften stellt er eine solche Position dem Genozid als signifikante Alternative entgegen. Le cospirazioni dell'immanenza: Paul Tillich, Pierre Teilhard de Chardin e C.G. Jung La psicologia di Jung offre una lunga riflessione intorno alla questione religiosa tradizionale sulla relazione tra la trascendenza divina e l'immanenza. Su questa questione la sua psicologia afferma una posizione di radicale immanenza con la sua opinione che l'esperienza della divinità sia inizialmente totalmente dall'interno. Sebbene tale posizione rimanga nella periferia dell'ortodossia teologica e religiosa Jung non è il solo tra i moderni a sostenerla. Paul Tillich adotta una posizione simile con i suoi dominanti simboli del divino quali ‘Terreno dell'Essere’ e ‘Profondità della Ragione’. Pierre Teilhard de Chardin intende la divinità comel'energia empirica dell'evoluzione stessa che lavora all'interno della natura e dell'umanità verso configurazioni più ampie di una comunione universale come base della comunità. In Jung tutti i principali simboli dell'individuazione portano alla comprensione di una immanenza che unisce l'individuale e la totalità. La sua psicologia lo propone in modo forte e contribuisce all'emergere attuale di una nuova sensibilità religiosa basata sulla consapevolezza dell'origine intrapsichica di tutte le religioni. Nei suoi ultimi scritti offre tale posizione come significativa alternativa al genocidio. Психология Юнга предлагает устойчивую рефлексию над традиционным религиозным вопросом об отношении божественной трансценденции к имманентности. В этом его психология утверждает позицию радикальной имманентности—в споре о том, что переживание божественности изначально пόлно изнутри. Хотя эта позиция остается на периферии религиозной и теологической ортодоксии, Юнг не одинок в приверженности ей среди современников. Пауль Тиллих придерживается сходной установки, говоря о контролирующих символах божественного, таких, как ‘Твердь бытия’ и ‘Глубина разума’. Пьер Тейяр де Шарден понимает божественность как эмпирическую энергию самой эволюции, работающую в природе и человечестве и ведущую к бόльшим конфигурациям универсальной общности как основы сообщества. Все основные юнговские символы индивидуации предполагают именно такое понимание имманентности, объединяющее индивидуальность и всеобщность. Его психология решительно предлагает появление новой религиозной восприимчивости и вносит свой вклад в нынешнее возникновение таковой; восприимчивости, основанной на осознанности внутри‐психического происхождения всех религий. В своих поздних работах он придерживается именно такой позиции как важной альтернативе геноциду. La psicología de Jung ofrece una reflexión continua respecto de la pregunta religiosa tradicional sobre la relación entre la trascendencia divina y la immanencia. En este punto su psicología afirma una posición de immanencia radical al sostener que la experiencia de lo divino es, inicialmente, íntegramente desde el interior. Aunque esta posición permanece en la periferia de la ortodoxia religiosa y teológica, Jung, entre los modernos, no se encuentra solo en dicha afirmación. Paul Tillich adopta una postura similar con sus símbolos de lo divino como ‘Fundamento del Ser’ y ‘La Profundidad de la Razón’. Pierre Teilhard de Chardin comprende lo divino como la energía de la evolución misma trabajando en el interior de la naturaleza y de la humanidad hacia configuraciones más amplias de comunión universal como fundamento de comunidad. Todos los símbolos de individuación de Jung asumen semejante comprensión respecto de la unión immanente entre el individuo y la totalidad. Su psicología sugiere y contribuye a la actual emergencia de una nueva sensibilidad religiosa basada en la conciencia del origen intrapsíquico de todas las religiones. En sus últimos escritos, él sostiene dicha posición como una alternativa significativa al genocidio.

Weiterführende Literatur

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