Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 1 von 1

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Unsichtbare Landschaften Invisible Landscapes : Populäre Musik und Räumlichkeit Popular Music and Spatiality [electronic resource]
Ist Teil von
  • Populäre Kultur und Musik : 15
Auflage
1st, New ed
Link zum Volltext
Beschreibungen/Notizen
  • Popular music is as much about places as it is about sounds. Its production is forged in studios, rehearsal areas and bedrooms, places often mythologised in popular music history. Popular music is also recorded using studio techniques designed to recreate space, through reverb and other effects. Its collective consumption happens in concert halls, clubs and bars while its individual consumption takes place in streets, homes and at bus stops; all physical places. In addition, popular music often represents or sounds like certain urban or rural, real or imagined places of various scales. These places are often invisible, intangible and hidden behind the music, or recreated on record covers and music videos. This is a multilingual volume, written by a group of transnational scholars, with chapters in German and English. It comprises chapters about heterogeneous popular music practices, largely, but not exclusively, from Europe. Addressing the relation between popular music practices and political struggles, postcolonialities, dense and layered urban settings and a certain understanding of cultural heritage, this volume turns noise into sound, revealing the invisible landscapes of Europe.
  • In total, this edited volume provides valuable insights into the interrelation of music and its places of production and performance. [...] This edited collection offers many interesting case studies for urban and popular music studies that can be valuable for further theoretical work. - Jan Peter Herbst in: Journal of the International Association for the Study of Popular Music, 1/2017.
  • Zusammenfassend lässt sich festhalten, dass der Band durch seine Verschränkung von populärer Musik und Räumlichkeit eine völlig neue Perspektive auf die Wahrnehmung und Funktion populärer Musik zu werfen vermag. Die Autoren schaffen es, vielschichtige Zusammenhänge zu kennzeichnen und zu dechiffrieren, sie aber auch neu zu verorten. Damit zeigt sich ein weiteres spannendes Feld der Popkulturforschung, das es absolut wert ist, weiter begangen zu werden. Dieser Band kann dabei nur ein Anfang sein. Er hat es aber in sich und schreit förmlich [...] nach weiteren Forschungen. - Sebastian Gietl in: Bayerisches Jahrbuch für Volkskunde, 2017.
  • Giacomo Bottà is adjunct professor in urban studies at the University of Helsinki. Between 2010 and 2012 he was Von Humboldt Foundation experienced researcher at the Deutsches Volksliedarchiv in Freiburg (now Zentrum für Populäre Kultur und Musik - University of Freiburg). His main interests are urban culture and popular music in Europe at a comparative level.