Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 5 von 64
Arcadia, 2018-06, Vol.53 (1), p.18-38
2018
Volltextzugriff (PDF)

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Stierkampf in Bayonne“ – Corrida in Lissabon
Ist Teil von
  • Arcadia, 2018-06, Vol.53 (1), p.18-38
Ort / Verlag
De Gruyter
Erscheinungsjahr
2018
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • Two bold descriptions of bullfighting in German literature – a section of Kurt Tucholsky’s and the final episode of Thomas Mann’s – can be read in the context of French authors who (about the 1920 s and 1930s) were fascinated by the corrida and the idea of abject sacredness and transgres­sion. The comparison of striking motives (e. g., the art of the matador, the suffer­ing of the horses) reveals how literary texts reflect the ritual character of bullfighting, represent its disgusting aspects, and deal with the taurobolic “scandalon” of death and eros. Whereas Tucholsky encounters a trivial spectacle and nevertheless feels the attrac­tion of violence, Thomas Mann’s narrator is confronted with mythic thought (Mithras) and Dionysiac excess.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0003-7982
eISSN: 1613-0642
DOI: 10.1515/arcadia-2018-0001
Titel-ID: cdi_walterdegruyter_journals_10_1515_arcadia_2018_000153118

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX