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International journal of music education, 2010-02, Vol.28 (1), p.71-87
2010

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Moral education in China’s music education: Development and challenges
Ist Teil von
  • International journal of music education, 2010-02, Vol.28 (1), p.71-87
Ort / Verlag
London, England: SAGE Publications
Erscheinungsjahr
2010
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • This article considers the conjunction of moral education and music education in order to understand the ways in which music is a sociocultural product with political and moral meanings and implications. Moral teaching through music education, from Imperial to modern China, has aimed to reproduce a coherent political ideology with which to bind together obedient and self-disciplined citizens. This article therefore focuses on music education for the sake of ethical and nationalist moral education. Role models are of importance for the development of moral education through music teaching. Recent music education in China has been asked to redefine moral education in terms of a new and complex blend of nationalism, tradition, cultural diversity and social harmony, and to incorporate diverse cultures, including popular culture, as a means towards positive social change in response to the evolving society. In conclusion, the article considers ongoing and new challenges for teachers in school music education as they face calls for moral education in recent demands for the reform of Chinese education. L’éducation morale dans l’éducation musicale en Chine: développement et défis Cette recherche examine la conjonction de l’éducation morale et de l’éducation musicale dans la visée de comprendre comment la musique devient un produit socioculturel qui implique des définitions politiques et morales. Depuis le temps impérial jusqu’à la Chine moderne, l’enseignement moral divulgué par l’entremise de l’éducation musicale mise sur une idéologique politique qui arrime le citoyen obéissant et autodiscipliné. Suivant ce constat, cet article met l’accent sur l’éducation musicale en se souciant plus précisément de l’éducation morale sur les plans étique et nationaliste. Les modèles établis propres à l’éducation musicale sont importants dans le développement de l’éducation moral. Afin de répondre positivement au changement social d’une société en constante évolution et d’intégrer les diverses cultures qui s’y assujetties — incluant la culture populaire — l’éducation musicale en Chine a été amenée à redéfinir son crédo moral en ayant recours à une approche systémique propre au nationalisme, à la tradition, à la diversité culturelle et à l’harmonie sociale. Cet article soutient que la priorité relative au savoir moral de l’éducation musicale revêt de quatre défis: l’introduction à l’expérience musicale qui comporte des valeurs populaires et culturelles, le renforcement de l’éducation pour préserver l’éthique et les valeurs de la tradition chinoise, la culture nationaliste de l’éducation musicale dirigée par l’État, le développement de l’appréciation globale des cultures, et l’harmonie sociale dans le curriculum de musique. En conclusion, cet article considère les changements en cours et les nouveaux défis des enseignants en musique considérant le constat qu’ils ont à satisfaire la réquisition récente caractérisant la réforme de l’éducation chinoise. Moralische Erziehung in Chinas Musikerziehung: Entwicklungen und Ansprüche Dieser Beitrag betrachtet die Verbindung von moralischer und musikalischer Bildung, um zu verstehen, in welcher Weise Musik ein soziokulturelles Phänomen von politischer und sittlicher Tragweite ist. Moralerziehung durch Musik hat vom kaiserlichen China bis heute zum Ziel, eine einheitliche politische Ideologie zu erzeugen, die gehorsame und disziplinierte Staatsbürger verbindet. Daher konzentriert sich dieser Artikel auf eine Musikerziehung zur ethischen und nationalistisch moralischen Erziehung. Rollenbilder sind wichtig bei der moralischen Erziehung durch Musik. Die gegenwärtige chinesische Musikerziehung soll moralische Erziehung im Sinne einer komplexen neuen Vereinigung von Nationalismus, Tradition, kultureller Vielfalt und sozialer Eintracht neu bestimmen und dabei verschiedene Kulturen einschließlich der Pop-Kultur für einen positiven sozialen Wandel als Antwort auf die Gesellschaftsentwicklung einbeziehen. Hier wird dafür plädiert, dass der Vorrang moralischer Kenntnisse in der Musikerziehung vier Ansprüchen entsprechen muss: der Ermöglichung musikalischer Erfahrungen mit zeitgenössischen populären Formen und kulturellen Werten, der Durchsetzung einer Erziehung zur Bewahrung der traditionellen chinesischen Werte, der Pflege eines staatlichen Nationalismus in der Musikerziehung und der Würdigung globaler Kultur und sozialer Harmonie durch das Musik-Curriculum. Insgesamt stellt der Artikel bestehende und neue Aufgaben für die Lehrer in der schulischen Musikerziehung vor, die sich dem Anspruch moralischer Erziehung bei der Reform der chinesischen Erziehung stellen. Educación Moral en la Educación Musical China: Desarrollo y Desaf íos Este artículo trata sobre la conjunción de la educación musical y moral a fin de comprender los modos en que la música es un producto sociocultural con significados e implicaciones políticas y morales. La enseñanza de la moral a través de la música, desde la China imperial hasta la moderna, ha buscado reproducir una ideología política coherente con la que aunar obediencia y ciudadanos autodisciplinados. En este artículo, por tanto, nos vamos a centrar en la educación musical encaminada a la formación moral ética y nacionalista. Los modelos son importantes para el desarrollo de la formación moral a través de la enseñanza de la música. A la educación musical china en la actualidad se le ha pedido redefinir la educación moral en términos de una nueva y compleja mezcla entre nacionalismo, tradición, diversidad cultural y armonía social, y además incorporar diversas culturas, incluida la cultura popular, como medios encaminados hacia cambios sociales positivos en respuesta a una sociedad en evolución. Este artículo argumenta que la prioridad del conocimiento moral en la educación musical escolar ha de dar respuesta a cuatro desafíos: la introducción de las experiencias musicales con los valores populares y culturales contemporáneos; el refuerzo del papel de la educación para preservar la ética y los valores tradicionales chinos; el fomento del nacionalismo de estado en la formación musical; y el desarrollo de la valoración de las culturas globales y la armonía social en el currículo musical. En conclusión, este artículo considera los nuevos desafíos que están surgiendo para el profesorado de educación musical escolar cuando las recientes reformas educativas chinas les pide dar educación moral.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0255-7614
eISSN: 1744-795X
DOI: 10.1177/0255761409351351
Titel-ID: cdi_sage_journals_10_1177_0255761409351351
Format

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