Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 12 von 99
Cahiers du Musée National d'Art Moderne (France), 2002-06 (80), p.80-106
2002
Volltextzugriff (PDF)

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Entre ciel et terre: l'oeuvre d'art totale dans les utopies expressionnistes [Between sky and earth: the total art work in Expressionist utopias]
Ist Teil von
  • Cahiers du Musée National d'Art Moderne (France), 2002-06 (80), p.80-106
Erscheinungsjahr
2002
Beschreibungen/Notizen
  • Examines the utopian concept of the total art work associated with German Expressionism during the years 1918-21. The author interrogates the purposes of the progressive artists groups that rallied around the socialist cause in Nov. 1918, and exposes the main tenets of their revolutionary ethics, commenting on the underlying notion of cosmic unity and the allied conception of building as a unifying activity leading to a renewed spiritual order, with reference to the writings of Bruno Taut, Adolf Behne, Walter Gropius, and others. She considers Taut's utopian projects for theatre halls, contrasting his reliance on coloured glass with the more enveloping designs of Hans Poelzig, and analyses in detail the synaesthetic and other ideas developed in the 28 annotated sketches of Behne's Der Weltbaumeister (Hagen, Germany: Folkwang Verlag, 1920), partly inspired by Gustav Theodor Fechner s book Petit Livre de la Vie Après la Mort (1836). She concludes by exploring the synthetic functions of the Kristallhaus included in Taut's Stadtkrone (Jena, Germany: Eugen Diederichs Verlag, 1919) and Alpine Architektur< /i> (Hagen, Germany: Folkwang Verlag, 1919), and of the later Haus der Himmel (1920; illus.).
Sprache
Französisch
Identifikatoren
ISSN: 0181-1525
Titel-ID: cdi_proquest_miscellaneous_1320186986
Format

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX