Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Music & letters, 2006-08, Vol.87 (3), p.398-407
2006
Volltextzugriff (PDF)

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
‘It is’: Reflections on the Role of Music in Sartre’s ‘La Nausée
Ist Teil von
  • Music & letters, 2006-08, Vol.87 (3), p.398-407
Ort / Verlag
England: Oxford University Press
Erscheinungsjahr
2006
Quelle
Project MUSE
Beschreibungen/Notizen
  • Music plays an important role in Jean-Paul Sartre’s existential archetype, La Nausée (1938). In the novel the central character, Antoine Roquentin, attempts to overcome the debilitating tawdriness of his everyday reality by seeking solace in the ragtime tune ‘Some of these Days’. His fascination with the tune encapsulates Sartre’s nascent philosophical and ideological views. Sartre uses Roquentin’s response to the tune as a means to reconcile two fundamentally opposed states of being—être pour-soi (‘being for-itself ’) and être en-soi ) (‘being of-itself ’). Roquentin’s embrace of ‘Some of these Days’ and, conversely, his disdain for unspecif ied Chopin preludes, reflects Sartre’s emergent class-consciousness. Sartre’s mistaken belief that the tune was composed by a Jew and performed by an African-American (the reverse was actually the case) is not as naive as it seems.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0027-4224
eISSN: 1477-4631
DOI: 10.1093/ml/gcl047
Titel-ID: cdi_proquest_miscellaneous_1035841233

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX