Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 24 von 9643
Zeitschrift für angewandte Linguistik : ZfAL, 2021-09, Vol.2021 (75), p.276-304
2021

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
können‘ als kommunikative Ressource zur Markierung des Möglichkeitsraums bei Teilhabeeinschränkungen
Ist Teil von
  • Zeitschrift für angewandte Linguistik : ZfAL, 2021-09, Vol.2021 (75), p.276-304
Ort / Verlag
Berlin: Walter de Gruyter GmbH
Erscheinungsjahr
2021
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • To people with impairments, communicating their capabilities to participate in social life is a central issue. In this paper, we examine these very capabilities in the context of the use of the German modal verb können. We show that in the present data – group conversations from ‘Future Workshops’ embedded in the research project ‘Gut leben in NRW’ – the modal verb functions as a communicative resource which participants use to mark and articulate their own capabilities on a linguistic as well as interactional level, to negotiate them and to position themselves along with it. On the methodological level, concepts from two different disciplines are linked: the social science capability approach of Sen (2010) and Nussbaum (1999) and conversation analysis according to Deppermann (2008 [1999]).
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 1433-9889
eISSN: 2190-0191
DOI: 10.1515/zfal-2021-2067
Titel-ID: cdi_proquest_journals_2631480377

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX