Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 1 von 15
Goethe yearbook, 2021, Vol.28 (1), p.17-32
2021

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Sturm und Drang Comedy and the Enlightenment Tradition
Ist Teil von
  • Goethe yearbook, 2021, Vol.28 (1), p.17-32
Ort / Verlag
Rochester: North American Goethe Society
Erscheinungsjahr
2021
Link zum Volltext
Quelle
Literature Online (LION)
Beschreibungen/Notizen
  • Breaking with the traditional view of Sturm und Drang comedy as a radically new beginning in the history of the comic genre, this article highlights important continuities that define German comedy from the Enlightenment through Sturm und Drang. More precisely, this article traces the variations on the central theme of vice that extend from the Enlightenment poetics of Johann Christoph Gottsched to Sturm und Drang plays by Lenz and Wagner. At the center of the analysis are the comedies Das Testament (1745) by Luise Gottsched, Minna von Barnhelm (1767) by Gotthold Ephraim Lessing, and Der Hofmeister (1774) by J. M. R. Lenz, as well as the drama Die Reue nach der That (1775) by Heinrich Leopold Wagner. Through these readings, Sturm und Drang's innovations become legible as the continuation of a well-established tradition of variations on a stable theme-a perspective that revises our understanding of the history of German comedy and that bears broader implications for the periodization of eighteenth-century German literature.

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX