Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Philosophy and literature, 2017-04, Vol.41 (1), p.119-135
2017

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
What George Eliot of Middlemarch Could Have Taught Spinoza
Ist Teil von
  • Philosophy and literature, 2017-04, Vol.41 (1), p.119-135
Ort / Verlag
Baltimore: Johns Hopkins University Press
Erscheinungsjahr
2017
Link zum Volltext
Quelle
Project MUSE
Beschreibungen/Notizen
  • Though George Eliot is often taken to be sympathetic to Spinoza's ethics, in fact between them lies a fundamental difference in moral outlook. Indeed, Eliot provides the basis for a deep criticism of Spinoza's entire approach to ethics. In Middlemarch she shows how his abstractionism (and by extension, the abstractionism of philosophy itself) undercuts the role that sympathy ought to play in the good life. This essay reveals how she does this by examining her and Spinoza's differing conceptions of intuition, individuality, and plurality, and the implications of these differences for ethics.

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX