Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 15 von 120
Music analysis, 2018-07, Vol.37 (2), p.184-202
2018

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Schoenberg and Liszt: Hexatonic Collections across the Great Tonal Divide
Ist Teil von
  • Music analysis, 2018-07, Vol.37 (2), p.184-202
Ort / Verlag
Oxford: John Wiley & Sons Ltd
Erscheinungsjahr
2018
Link zum Volltext
Quelle
Wiley Online Library - AutoHoldings Journals
Beschreibungen/Notizen
  • This article explores passages from Liszt's and Schoenberg's compositions that share the versatile hexatonic collection which can function within, without or somewhere in between a tonal harmonic framework. The underlying harmonic structure of the hexatonic-based passages from Liszt's oratorio St. Stanislaus (1875), Schoenberg's 'Nacht' from Pierrot lunaire (1912), and Modern Psalm, Op. 50c (1950), are almost identical, even though the works were written in distinctly different genres and at very different times. The extramusical associations in these works, in which the sublime or supernatural is represented by hexatonic-based symmetry, recurs in the compositions examined here.
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0262-5245
eISSN: 1468-2249
DOI: 10.1111/musa.12093
Titel-ID: cdi_proquest_journals_2067086623

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX