Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 8 von 68
Arcadia, 2008-07, Vol.43 (2), p.237
2008

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Der Virtuose geht: Waslaw Nijinskys L'Après-midi d'un faune
Ist Teil von
  • Arcadia, 2008-07, Vol.43 (2), p.237
Ort / Verlag
Berlin: Walter de Gruyter GmbH
Erscheinungsjahr
2008
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • This article explores aspects of Vaslav Nijinsky's first choreography, which have so far received little sustained critical attention. The celebrated dancer's refusal to stage his own virtuoso skills allows us to investigate his decision to base his choreography largely on the analytical de- and reconstruction of walking. This opening of a "kinetic unconscious", this move towards what is called here "microscopic virtuosity", is related to other contemporary theoretical, scientific, and literary explorations: Walter Benjamin's "optical unconscious", research into human movements and gestures, Paul Valery's writings on dance, and an account of foot fetishism in Wilhelm Jensens novella "Gradiva". We may thus take stock of the wide-ranging aesthetic ramifications of Nijinskys specific and groundbreaking inclusion of forms of stillness into dance. [PUBLICATION ABSTRACT]
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 1613-0642, 0003-7982
eISSN: 1613-0642
Titel-ID: cdi_proquest_journals_204247166

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX