Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 25 von 552
Fremdsprachen lehren und lernen, 2018, Vol.47 (1), p.10-24
2018

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Aporien des Lern- und Bildungsziels "Autonomie" im Kontext des institutionalisierten Fremdsprachenunterrichts
Ist Teil von
  • Fremdsprachen lehren und lernen, 2018, Vol.47 (1), p.10-24
Erscheinungsjahr
2018
Link zum Volltext
Quelle
Narr Francke Attempto Verlag Zeitschriften und Jahrbücher
Beschreibungen/Notizen
  • Autonomy is one of the most prominent notions in general educational discourses and in L2 research. Yet, debates about learner autonomy in the field of foreign/second language learning and teaching rarely take into consideration general eduational discourses of autonomy, many of which focus critically on the modernist ideal of the souvereign, autonomous subject. This article argues that the critique of autonomy voiced in educational philosophy can contribute to a more differentiated understanding of the notion of autonomy in foreign/second language learning. It gives an overview of autonomy discourses in both fields an highlights some of the commonalities and differences. In conclusion, it is argued that a more sophisticated concept of autonomy is pivotal if one wants to realistically assess the degree and the kind of independence learners of languages can develop in the context of institutionalized learning, and avoid an unreflected idealization, as well as an unreflected rejection of autonomy. (Verlag, adapt.).
Sprache
Deutsch
Identifikatoren
ISSN: 0932-6936
Titel-ID: cdi_dipf_primary_1144630

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX