Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Zur Unvermeidlichkeit der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. Eine Kartographie
Ist Teil von
Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 2023-11, Vol.99 (4), p.429-449
Ort / Verlag
Paderborn: Brill | Schöningh
Erscheinungsjahr
2023
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
Abstract
On the Inevitability of General Education. A Cartography
The inevitability of general educational science is seen in the fact that it reflects ›fundamental‹ or ›general‹ questions and problems that can claim validity for all pedagogical sub-disciplines. It clarifies 1. historical and potential further developments of these questions and problems; it ascertains 2. pedagogical terminology and scientific approaches and methods; it reflects 3. explicit and implicit pedagogical images of man; it negotiates 4. ethical goals and requirements of pedagogy; it collects and interprets 5. data significant for pedagogical theory and practice; it discusses 6. practical pedagogical challenges and contradictions; and it finally clarifies 7. its critical perspectives. Since we live in the age of contingency in modernity, general educational science must always make its research plausible and connectable, i.e., subject it to scientific and political recognition.