Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 6 von 446
Zeitschrift für neuere Theologiegeschichte, 2014-04, Vol.21 (1), p.104-147
2014

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Und das Geheimnis der Liebe ist größer als das Geheimnis des Todes“. Religion, Sexualität und Kunst – München um 1900
Ist Teil von
  • Zeitschrift für neuere Theologiegeschichte, 2014-04, Vol.21 (1), p.104-147
Ort / Verlag
De Gruyter
Erscheinungsjahr
2014
Link zum Volltext
Quelle
Alma/SFX Local Collection
Beschreibungen/Notizen
  • Around 1900 the relation between religion and sexuality became a favorite subject of art. Munich was the place where some of the most relevant works of art where produced at this time. In 1905 the opera “Salome” was composed by the Munichborn Richard Strauß, based on Oscar Wilde’s drama and dealing with the relation between sexual love, religion and death. In quite a different way Oscar Panizza’s “Liebeskonzil” is concerned with the same topic. Here it is not the decadent court of Herodes with John the Baptist as religious prophet and Salome falling in deadly love with him but the oversexualized Vatican at the time of Alexander Borgia punished by God with the syphilis. Religion and sexuality also form the background of the Wedekind’s unfinished “Ella”, an early stage of the development of his famous “Lulu”, and they play a central role in Thomas Mann’s novel “Gladius Dei”, a byproduct of his drama “Fiorenza”. Here sexuality and art are represented by the Florentine court of Lorenzo de’ Medici whereas the friar Savonarola is the representative of the religious opposition
Sprache
Englisch
Identifikatoren
ISSN: 0943-7592
eISSN: 1612-9776
DOI: 10.1515/znth-2015-0006
Titel-ID: cdi_crossref_primary_10_1515_znth_2015_0006
Format

Weiterführende Literatur

Empfehlungen zum selben Thema automatisch vorgeschlagen von bX